سفارش تبلیغ
صبا ویژن

                           نسیم قدسیان


ضرورت فعالیت جوانان در مساجد

امام صادق علیه السلام می فرمایند: «علیکم بالاحداث فانهم اسرع الی کل خیر» بر شما باد توجه به نسل نوجوانان زیرا آنان به اعمال نیک اشتیاق بیشتری دارند.

در دوران معاصر توسعه تکنولوژی های صنعتی نتوانسته روح حقیقت جوی آدمی را سیراب سازد بشر همچنان با عطشی وصف ناپذیر سر خورده از مکاتب مادی، رو به سوی دین نهاده و درمان دردهای خویش را روحی انتظار دارد. در این عصر که پیشرفت وسایل مربوطه به ارتباطات ، جهان را به صورت دهکده ای کوچک بلکه بخش های یک کلبه در آورده است برای دست یابی به اهداف ،تبلیغات نقش بسیارمهمی ایفاد می کند

ابزارهای نوین و مدرن تبلیغ و شیوه های جدید آن بهره گیری از دانش روانشناسی برای انجام تبلیغ و استفاده از آخریت تجارب بدست آمده در این زمینه سلاح کارآمدی است که دشمن برای رسیدن به اهداف شوم و شیطانی خود به خوبی از آن استفاده می کند ولی با کمال تاسف ما برای اهداف مقدس خود نه تنها از آن بهره کافی نبرده ایم بلکه هنوز در صدد شناخت دقیق و استفاده کامل از آن برنیامده ایم.

 در شرایطی که چندین رادیو با 110 زبان زنده دنیا، ساعتها برنامه حساب شده ی شبانه روزی علیه انقلاب اسلامی سازماندهی نموده اندو تنها رادیو واتیکان با 30 زبان دنیا در شبانه روز بیست ساعت برنامه ارائه می کند و با بالغ بر 5 هزار نوع نشریه با تیراژ دو میلیارد نسخه و اعزام صدو پنجاه هزار مبلغ در سراسر جهان به تبلیغ مسیحیت می پرازد مسئولیت ما چیست؟

 حضور برنامه ریزی تبلیغی دشمن در تمامی عرصه های اطلاع رسانی فرهنگی هنری و عدم حضور فعال ما در زمینه های فوق موجب شده که دشمنان چهره نورانی اسلام و مسلمین را مشوه و رکیه جلوه دهند و در مقابل ظلم و تبهکاری خویش را تحت عناوین حقوق بشر و حمایت از آزادی توجیه و برخوردهای زشت و نادرست خود را زیبا ترسیم نمایند.

 در زمینه خبری تنها خبرگزاری یونایتدپرس روزانه 14 میلیون کلمه برای 90 کشور جهان ارسال می کند خبرگزاری انگلیسی رویتر با ایجاد 69 دفتر در جهان برای 138 کشور خبر ارسال می کند این خبر گزاری با بنگاه خبری فرانسه روزانه 35 میلیون کلمه خبر مخابره می کنند در این راستا در انتخاب خبر و چگونگی تنظیم و ارسال آن اهداف خاصی را دنبال می کنند گفته می شود رادیو اسرائیل برای القای مطالب کذب خویش از وجود چهل روانشناس بهره می گیرد در زمینه مذهبی علاوه بر فعالیتهای موجود، واتیکان در نظر دارد با استفاده از سه ماهواره تمامی کره زمین را تحت پوشش برنامه های تلویزیونی تبلیغات مسیحیت قرار دهد. امروز به وضعیت تبلیغاتی اینترنت بیش از 500 کانل تلویزیونی، انحرافات اخلاقی و اجتماعی و اهداف سیاسی صهیونیست ها هم آشنا هستید این نمونه ها؛ لزوم حضور جدی جوانان مسجدی را در مقابله با سیل این تهاجمات آشکار می سازد.

قرآن مجید می فرماید: «من احیی نفساً فکانما احیی الناس جمیعا» هر کس شخصی را احیاء(زنده) کند گویا همه مردم را احیاء نموده است. در تفسیر می خوانیم: «ای هدی ضالا» احیا کند یعنی گمراهی را هدایت کند.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم هنگام اعزام امیرالمؤمنین علیه السلام به سفر تبلیغی به او می فرماید: «و ایم الله لئم یهدی الله علی یدیک رجلا واحدا خیر لک مما طلعت علیه الشمس.»

ای علی به خداوند سوگند می خورم اگر خداوند بوسیله تو یک نفر را هدایت کند برای تو از هر انچه آفتاب بر او می تابد (تمام دنیا) بهتر است.

ضرورت شناخت اصول و شیوه های تبلیغ در عصر حاضر بر کسی پوشیده نیست. امام علی علیه السلام به کمیل می فرماید:

«یا کمیل ما من حرکه وانت محتاج فیها الی المعرفه»

هیچ حرکتی نیست مگر آن که تو در آن به شناخت نیازمند هستی.

 بر طبق این بیان نورانی، شناخت اصول و شیوه های تبلیغی و حضور فعالانه در عرصه های مختلف آن ضرورت دارد.

نقش مساجد در مقابله با دشمنان اسلام

«اگر حرم و کعبه و مسجد و محراب، سنگر و پشتیبان سربازان خدا و مدافعان حرم و حرمت انبیاء نیست، پس مأمن و پناهگاه آنان در کجاست؟»

 مسجد خنثی کننده نقشه های دشمن: از جمله ترفندهای استعمار و دشمنان داخلی و خارجی برای محو اسلام، خاموش کردن چراغ و رونق مساجد بوده است و الان نیز تمام سعی و تلاش دشمنان در خلوت کردن مساجد به عنوان پایگاه ضد استکباری است. امام با تأکید بر نقش محوری مسجد در خنثی کردن نقشه های دشمنان اسلام می فرماید: «این ها از مسجد می ترسند، من تکلیفم را باید ادا کنم به شما بگویم، شما دانشگاهی، شما دانشجویان، همه تان مساجدتان بروید، پرکنید، سنگر هست این جا، سنگرها را باید پر کرد.»

و در جایی دیگر می فرمایند: «مساجد و محافل دینیه را که سنگرهای اسلام در مقابل شیاطین است، هر چه بیشتر گرم و مجهز نگه دارید.»
 مسجد مرکز جنبش و حرکت های اسلامی: در زمان رسول اکرم(ص) یکی از مهم ترین نقش های مسجد تدارک مقدمات فکری و بسیج عمومی مسلمانان به منظور جهاد با کفار بوده است. مسجد در اسلام و در صدر اسلام همیشه مرکز جنبش و حرکت های اسلامی بوده... از مسجد تبلیغات اسلامی شروع می شده است، از مسجد حرکت قوای اسلامی برای سرکوبی کفار و وارد کردن آن ها در بیرق اسلام بوده است. کسانی که از اهالی مسجد و علمای مساجد هستند، باید پیروی از پیغمبر اسلام(ص) و اصحاب آن سرور کنند و مساجد را برای تبلیغ اسلام و حرکت اسلامیت و قطع ایادی شرک و کفر و تأیید مستضعفین در مقابل مستکبرین قرار دهند.

حضور سیاسى روحانیت در مساجد

حضرت امام خمینى رحمه الله ، آن بزرگ مرد تاریخ، در اوج اختناق رژیم ستمشاهى یعنى سال 1352 فرمودند: «وظیفه علماى اعلام و مبلغین است که جرائم اسرائیل را در مساجد و محافل دینى به مردم گوشزد کنند.»

حضرت امام رحمه الله در خاطره اى مى فرمودند: «در دوران رضاخان من از یکى از ائمه جماعات سؤال کردم که اگر یک وقت رضاخان لباسها را ممنوع کند و اجازه پوشیدن لباس روحانى به شما ندهد، چه کار مى کنید؟ او گفت: ما توى منزل مى نشینیم و جایى نمى رویم. گفتم: من اگر پیش نماز بودم و رضاخان لباس را ممنوع مى کرد، همان روز با لباس تغییر یافته به مسجد مى آمدم و به اجتماع مى رفتم. نباید اجتماع را رها کرد و از مردم دور بود.»

اهمیت اجتماع در مساجد

اسلام در ابتداى نظام مند ساختن سازمان دینى خود، تأسیس مرکز تجمع عمومى مسلمانان را با نام  «مسجد» در اولویت قرار داده و تجمع در آن را به نیکوترین وجه ستوده، بیشترین تأکیدات را در راستاى حفظ این سنگر توحیدى ابراز نمود.

حضرت امام رحمه الله بر اساس همین شناخت، بارها بر اهمیت اجتماع و حضور فعال در مساجد تأکید داشته، آن را موجب تقویت اسلام و نظام مى دانستند: «مساجد باید مجتمع بشود از جوانها! اگر ما بفهمیم که این اجتماعات چه فوایدى دارد و اگر بفهمیم که اجتماعاتى که اسلام براى ما دستور داده و فراهم کرده است، چه مسائل سیاسى را حل مى کند، چه گرفتاریها را حل مى کند، این طور بى حال نبودیم که مساجدمان مرکز بشود براى چند پیرزن و پیرمرد.»

همچنین مى فرمودند: «نماز را در جماعت بخوانید! اجتماع باید باشد. اجتماعاتتان را حفظ کنید! مساجدتان را محکم نگه دارید!»

و در سخنى دیگر فرمودند: «مسجد مرکز تبلیغ است. در صدر اسلام از همین مسجدها جیشها، ارتشها راه مى افتاده. مرکز تبلیغ احکام سیاسى- اسلامى بوده. هر وقت یک گرفتارى را طرح مى کردند، صدا مى کردند: «الصلوة مع الجماعة»، اجتماع مى کردند. این گرفتارى را طرح مى کردند، صحبتها را مى کردند. مسجد مرکز اجتماع سیاسى است. اجتماعات خود را هر چه بیشتر در مساجد و محافل و فضاهاى باز عمومى برپا نمایید!»

آنچه در طول مبارزات و فعالیتهاى انقلابى روشن گشت، آن است که مساجد تنها جایگاهى هستند که در جوّى آکنده از وحدت، اخوّت و معنویت، نیروهاى مبارز، مؤمن و شجاع را در خود جاى داده و از این طریق، در جهت بیدارى و آگاهى بخشى به گروههاى مختلف مردمى، رسالت خویش را عینیت بخشیده است. به همین دلیل است که دشمنان از مساجد به عنوان مراکز نیرومند پشتیبانى انقلاب و ستاد عملیاتى رهبر انقلاب اسلامى در هراس و وحشت بوده و بارها مساجد را آماج حملات خود قرار داده اند و هم اینک نیز دشمنان داخلى و خارجى در صدد دور کردن مردم به خصوص جوانان از مساجد مى باشند.

 آن بت شکن زمان با درک این حساسیت دشمنان، بارها خطر جدایى انقلاب از مساجد را مورد تأکید قرار داده و فرموده اند: «اگر این مسجد و مرکز ستاد اسلام قوى باشد، ترس از فانتومها نداشته باشید! ترس از آمریکا و شوروى و اینها نداشته باشید! آن روز باید ترس داشته باشید که شما پشت کنید به اسلام، پشت کنید به مسجد.»

 و در بیانى دیگر مى فرمایند: «اى ملت! مسجدهاى خودتان را حفظ کنید!... مسجدها را حفظ کنید! بروید به مسجد... تا این نهضت به ثمر برسد! مملکت شما نجات پیدا کند.»

 همچنین مى فرمایند: «شما باید هوشیار باشید که مسجدهایتان و محرابهایتان و منبرهایتان را حفظ کنید و بیشتر از سابق، شمایى که این معجزه را از مسجد دیدید که همه قدرتها را به هم شکست، نه فقط ابرقدرتها، قدرتهاى دیگر را هم به هم شکست، نباید در اسلام سستى کنید! مسجدها را محکم نگه دارید و پرجمعیت کنید!»

 رهبر کبیر انقلاب با تیزبینى اى که در مسائل سیاسى داشتند، خطر جدایى مردم ونهضت را در اوایل انقلاب از مساجد حس مى کردند ومراقب بودند تا ارتباط مردم با مسجد قطع نگردد. از جمله مواردى که اهمیّت فوق العاده حضور مردم در مساجد را از دیدگاه حضرت امام رحمه الله عیان مى سازد، پیامى است مبنى بر اینکه تمامى اسلحه هایى که در اوج تظاهرات و درگیریها به دست مردم افتاده است، به مساجد تحویل داده شود. این پیام که با استقبال همگان مواجه شد، تأکید دیگرى بر این مطلب است که علاوه بر اهمیت تجمع در مسجد، حتى رفت و آمد به این جایگاه الهى نیز داراى آثار و برکات زیاد است و نقشه هاى دشمنان را خنثى مى کند. این در حالى است که مکانهاى دیگر نظامى و انتظامى مى توانست به عنوان پایگاه جمع آورى معرفى شود واین چیزى نیست جز اهمیت حضور در مساجد و پیوند وارتباط جامعه با مسجد و روحانیت.

حضرت امام رحمه الله در بخشى از این پیام مى فرمایند: «باید تمام اسلحه هایى که در دست مردم است، جمع شوند! هر کس اسلحه اى پیدا کرد، باید به مسجد محله خود ببرد و به امام جماعت مسجد تحویل بدهد و بعد این اسلحه ها از مساجد به کمیته آورده مى شود.»






نوشته شده در تاریخ دوشنبه 89 آذر 15 توسط سید داود