سفارش تبلیغ
صبا ویژن

                           نسیم قدسیان


 

روز ملی فناوری هسته ای

 20 فروردین ماه سال 1385خبری اعلام شد که این خبر برای دشمن زجر آور ، خفه کننده و کشنده بود ، خبری بود که کاخ آمال و آرزوهای دشمن را در هم کوبید ، تحلیل ها ، پیش بینی ها و نقشه های دشمن را به هم ریخت و لرزه بر اندام استکبار و جرثومه های فساد جهانی یعنی آمریکا ، انگلیس و اسرائیل و ایادی وابسته آنها انداخت.

ولی از طرف دیگر بال پرواز و شوق پریدن به ملت و امت اسلامی بخشید . نام ایران اسلامی سر خط خبر رسانه های جهان شد . تحلیل ها عوض شد و سر در گمی عوامل بیگانه و دشمن هویدا شد.

خبر دستیابی ایران به فن آوری غنی سازی اورانیوم و راه اندازی یک زنجیره کامل غنی سازی در نطنز ، توسط دانشمندان جوان ایران اسلامی اعلام شد.

راستی چطور می توانستیم از تلاش بی وقفه و افتخار آمیز این دانشمندان قدردانی بکنیم چه چیزی می توانست این تلاش ها را ارج نهد .

با اقدامی بجا و انقلابی شورای عالی انقلاب فرهنگی این روز را که مقارن با تکمیل چرخه سوخت هسته ای بود ، در تقویم رسمی ایرانیان بنام روز ملی فن آوری هسته ای تصویب و ثبت نمود.

و این روز ، در حقیقت روز افتخار و سرافرازی برای ملت و روز خفت و خواری برای دشمن زبون و نوکران سرسپرده آنها در تاریخ پرافتخار ایران اسلامی با لوح زرین ثبت گردید.

گرچه استکبار و عوامل وابسته اش می خواستند هدف از دستیابی ایران را به تکنولوژی هسته ای به بیراهه بکشانند و به مقاصد نظامی ارتباط دهند ولی برای دنیا روشن شد که چه دستاوردهایی این تکنولوژی برای ملت به ارمغان آورد. و روشن شد که این علم و فناوری از چه جهاتی ملت و کشور را از وابستگی به کشورهایی که می خواستند بطور انحصاری این قدرت و علم را در اختیار داشته باشند، بی نیاز نمود و پوزه این استعمارگران را به خاک مالید.

با نگاهی منصفانه در می یابیم که این فناوری در همه جهات اعم از کشاورزی ، پزشکی، صنعتی و تولید انرژی تحریم سلطه طلبان را نه تنها برای ایران ، بلکه برای بسیاری از ملتها بی اثر کرد و قدرت پوشالی این ستمگران تاریخ را رو کرد.

این فن آوری شامل بسیاری از علوم مهندسی و پایه است که در حال حاضر، کشورهای اندکی به آن دست یافته اند و کسب این فن آوری ، در ایران سبب جهش علمی بزرگی در همه زمینه های علمی و صنعتی در کشورشده است.

دیدیم که با این فناوری چطور کشورهایی که اراذیل و اوباش دنیا بودند و همچنین نوچه هایشان مثل اسرائیل که تکرار نامش هم برای ملت ایران کراهت دارد خفه شدند و خواب راحت از چشمشان ربوده شد.

هراس و خودباختگی دشمن زمانی روشن تر شد که دستش را به خون عزیزانمان ، دانشمندان جوان هسته ای و پاره دل ملت ایران آغشته نمود. غافل از اینکه این عزیزان به مکتب و دین خود پایبندند و با گذشتن از جان و خون خود در راه پیشبرد اهداف رهبر و ملت مصمم هستند.

از نمونه پیشرفت های اخیر ایران در عرصه تولید انرژی هسته ای می توان در صنعت داروسازی به تولید رادیو داروها اشاره کرد که این رادیو داروها ، داروهای نشاندار رادیو اکتیومی باشند که به بیمار تزریق یا خورانده می‌شوند. این دارویی هسته‌ای یا رادیو فارماکولوژی روش دارویی خاصی است که با ترکیبات، آزمایش یا تزریق مناسب رادیو دارو به مریض ارتباط دارد.
با توجه به اهمیت این نوع داروها در درمان برخی بیماریها، سازمان انرژی اتمی ایران توانست به تولید انبوه رادیو داروی مولیبدن 99 - تکنسیم
M 99 در کشور و خودکفایی در این زمینه دست یابد. این ماده دارویی که در تشخیص بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری هایی که نیاز به اسکن از ماهیچه های قلبی، مغز استخوان، غدد بزاقی، تیروئید، پاراتیروئید، شش ها، کبد، کلیه و ... دارند در تمام مراحل توسط پژوهشمتخصصان و فارغ التحصیلان دانشگاه های داخلی تهیه و تولید شده است.
ماده مولیبدن 99 - تکنسیم
M 99 در حال حاضر تنها در چند کشور از جمله بلژیک، کانادا، آفریقای جنوبی، هلند، انگلیس، چین و هند تولید می شود و ایران جزء معدود کشورهای تولید کننده این رادیو دارو است.
در صنایع، تولید کیک زرد یا
Yellowcake که به نام اورانیا (Urania) هم شناخته می‌شود از دیگر دستاوردهای محققان کشور بوده است در واقع کیک زرد خاک معدنی اورانیوم است که پس از گذراندن مراحل تصفیه و پردازشهای لازم از سنگ معدنی آن تهیه می‌شود. تهیه این ماده به منزله رسیدن به بخش میانی مراحل مختلف تصفیه سنگ معدن اورانیوم است. کیک زرد به طور معمول با آسیاب کردن و پردازشهای شیمیایی بر روی سنگ معدن اورانیوم بصورت پودر زبر و زردرنگی به دست می‌آید که قابلیت حل شدن در آب را ندارد. کیک زرد عموما برای تهیه سوخت رآکتورهای هسته ای به کار برده می‌شود. در واقع این ماده پس از پردازش به UO2 یا اورانیتیت (Uraninite) تبدیل و برای استفاده در میله های سوختی به کار می رود.
در حال حاضر در پروژه مربوط به معدن سنگ اورانیوم ساغند یزد، اورانیوم از اعماق 350 متری استخراج و به کیک زرد تبدیل و به عنوان خوراک اصلی غنی سازی نطنز استفاده می شود. روزی جمهوری اسلامی ایران با تولید 110 تن هگزا فلورید اورانیوم (
UF6) در تاسیسات اصفهان، جزو هشت کشور اول جهان در دارا بودن تاسیسات فراوری اورانیوم به عنوان یک مجموعه کامل شد .گفتنی است در صنعت به این دلیل عنصر اورانیوم را به صورت ترکیب هگزافلورید اورانیوم(? (UF6?در می‌آورند که ماده مذکور بهترین ترکیب اورانیوم برای استفاده در روشهای مهم غنی‌سازی اورانیوم محسوب می‌شود.
در حوزه کشاورزی محققان کشور با استفاده از فناوری هسته ای موفق به تولید ارقام اصلاح شده گونه های گیاهی چون گندم مقاوم به خوابیدگی( ورس) در مناطق شور چون گرمسار، ورامین، طبس، یزد، قم و اشتهارد، جو اصلاح شده متحمل به سرما برای کشت در مناطق سرد، پنبه اصلاح شده دارای مقاومت نسبی به بیماری قارچی و "رتیسیلیوز" و بهبود خواص کیفی، ایجاد تیپ های مختلف زودرس و بی دانه نارنگی شدند.
القای موتاسیون توسط اشعه گاما در پرتو دهی پرتقال تامسون "ناول" به منظور ایجاد ژنوتیپ ها با صفات برتر، مطالعه اثر سطوح مختلف گوگرد و مایع تلقیح باکتری های ریزبیوم و تیوباسیلوس بر عملکرد تثبیت ازت، جذب برخی عناصر غذایی ارقام سویا به روشهای ایزوتوپی، تاثیر شدت های پرتو دهی گاما در زمانهای مختلف پس از برداشت بر انبارهای توده ای پیاز، تهیه و تولید موتانت های مقاوم به آنتی یوتیک باکتریهای آنتا گونیت برای استفاده در مطالعات مزرعه ای، بررسی تاثیر منابع مختلف کود نیتروژنه و تعداد تقسیط بر عملکرد کمی و کیفی کلزا با استفاده از نیتروژن 15 هسته ای و بررسی سازگاری و مقایسه عملکرد لاینهای موتانت ها و ارقام پیشرفته سویا، افزایش زمان نگهداری سیب و سیر با استفاده از روش پرتو دهی و ارزیابی کمی و کیفی موتانت های زود رس از دیگر موفقیتهای کشور در زمینه کشاورزی هسته ای به شمار می رود.
همچنین در ادامه تحقیقات مبتنی بر فناوری هسته ای، دانشمندان پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای خبر از طراحی و ساخت شتابگر خطی دادند. دستیابی به دانش فنی ساخت این دستگاه، نوید تازه ای برای صنایع (پلیمر- سترون کردن) و پزشکی خواهد بود.

 

 






نوشته شده در تاریخ سه شنبه 91 فروردین 15 توسط سید داود